آخرین اخبار
کد مطلب: 124104
تدبير مسولين براي حفظ درختان شهرستان لردگان چيست؟!
تاریخ انتشار : 1395/06/25 17:12:12
نمایش : 3495
رسول اکرم (ص) درباره شکستن شاخه درخت مي فرمايند: نزد من شکستن شاخه‌اي از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان،
تخريب يکپارچه درختان کهنسال بلوط در چند سال اخير باعث شده که مرگي خاموش طبيعت بکر استان چهارفصل چهارمحال و بختياري را فرا بگيرد و باعث صدمات جبران ناپذير به اين منطقه شود.

مرگ خاموش درختان بلوط در سايه بي توجهي
ساليان سال است که اين جنگل ها در اين منطقه داراي حيات هستند اما در طول سال هاي اخير، درختان بلوط اين شهرستان متاسفانه دچار آفت هاي از قبيل: آفت زغالي، قطع بي رويه درختان به دلايل مختلف ساخت و ساز، احداث جاده ارتباطي، تعريض زمين هاي کشاورزي خانه سازي مهمتر از همه ايجاد سنگ شکن هاي کوهي در دل جنگل اين منطقه بوده که همچون خوره  به جان درختان بلوط افتاده و اين درختان کهنسال را رو به فنا برده است.

نابودي سالانه تعداد زيادي از درختان بلوط به دلايل ذکر شده نمي تواند خبري خوبي براي اين استاني باشد که لقب استان چهار فصل را براي خود يدک مي کشد و حيات آن وابسته به همين درختان کهنسال است.

سال هاي اخير توسط افراد سود جو، شاهد تخريب اين طلاي سبز بوديم و متاسفانه در امسال شدت تخريب زيادتر شده است، که مي توان دلايل آن را عدم نظارت عنوان کرد.

درخت بلوط كه نماد زاگرس نشينان اين منطقه است و هميشه زيبائي خاصي به طبيعت منطقه ميدهد  هم اكنون در شرف نابودي و تخريب زياد قرار گرفته است .
مي طلب مسئولين به رشد و گسترش و حفاظت پوشش‌هاي گياهي و طبيعي شهرستان توجه و تاکيد داشته باشندو با مجرمين به جديت قاطع برخورد قانوني شود تا درس عبرتي شوند براي ديگر افراد سود جو.

پيشنهاد مي‌شود همه‌ي روستاييان به عنوان «جنگل‌داران افتخاري» منصوب شوند و در هرسال شماري  از آنان تشويق و به آنان، جايزه و نشان افتخارهديه شود! چرا که مهم‌ترين راه نگهداري جنگل ها ومراتع، خود مردم هستند. مردم بايد به ارزش جنگل ومرتع ونقش حياتي آن واقف شوند!

گفتني است 51 درصد از پوشش جنگلي استان چهارمحال و بختياري در شهرستان لردگان قرار دارد که 88 درصد اين شهرستان را پوشش جنگلي تشکيل مي دهد.

شهرستان لردگان داراي بيشترين اراضي جنگلي در سطح استان چهار محال و بختياري با مقدار ۱۵۸۰۰۰ هكتار كه اغلب گونه هاي آنرا بلوط و بنه تشكيل داده است و بيشتر در نواحي غربي و جنوبي شهرستان گسترش دارد، وسعت مراتع شهرستان حدود ۱۴۳۶۰۰هكتار مي باشد و بيشترين گونه هاي گياهي و داروئي در سطح استان در اين شهرستان مي باشد.

انتهاي خبر/630 ل
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس